Viktig Korona-informasjon

Illustrasjon.

For information in English, please follow this link.

Vi er fortsatt på GULT nivå!

Som det ble informert om på pressekonferansen i Oslo kommune 6. november, er smittesituasjonen i Oslo alvorlig. Det iverksettes nye tiltak mandag 9. november for å begrense kontakten mellom folk. Denne sosiale nedstengningen i samfunnet og Oslo er for at elevene skal få være på skolen. Det er viktig for barn og ungdom å kunne ha en så normal hverdag som mulig.

Barne- og ungdomsskoler er inntil videre fortsatt på gult nivå, men vi vil likevel iverksette noen nye tiltak allerede fra mandag 9. november for å forebygge eventuell smittespredning. Det er viktig å være klar over at selv om vi kommer på rødt nivå, skal elevene som hovedregel være på skolen. Vi har fått beskjed om å forberede oss på at ungdomsskolen kan komme på rødt nivå etter hvert hvis situasjonen ikke endrer seg. Tiltakene iverksettes fra mandag 9. kl. 24.00 og skal vare i 3 uker, dersom det ikke kommer endringer fra myndighetene.

Ungdomstrinnene 8.-10.

• Fremmedspråkundervisning på 8.-10. trinn gjennomføres i klasserommet til klassen og avholdes digitalt.
  • Undervisning i valgfagene på 8.-10. trinn kan gjennomføres på Teams. Her gir lærer beskjed i de ulike valgfagene om hvor elevene skal være når de har undervisning (hjemme/teams) og opplegg for timene.
  • Undervisning i fagene Musikk og Kunst og håndverk opprettholdes som i dag, inntil videre.
  • Faget Mat & helse avholdes som normalt.
  • Domus Atletica hvor noen klasser har kroppsøvning, stenges tirsdag. Klassene som har kroppsøving her vil inntil videre ha egentrening hjemme med opplegg og oppfølging fra ansvarlig faglærer.
  • Det vil kun være én klasse fra 9. trinn som kan være i kantinen i storefri per dag. Skolen setter opp en oversikt over når den enkelte klasse på 9. trinn har tilgang til kantinen de ulike dagene.
  • Skolematprosjektet for 8. trinn starter opp fredag 13. november. Fra denne datoen vil elevene på 8. trinn få ferdigsmurt matpakke i klasserommet hver dag, som alternativ til felles lunsj i kantina.
  • Økt fokus og påminnelse om hygienetiltak i klasserommet – holde avstand, vaske hender og bli hjemme hvis man er syk.
  • Elevrådsmøte, SMU (skolemiljøutvalg), Driftsstyremøte og FAU-møter avholdes digitalt inntil videre.

Veiledning for ungdom og voksne. Skjemaet hjelper til å vurdere når man skal være hjemme fra skole eller arbeid, når man skal testes og når man kan gå tilbake på skole/jobb. (lenke)

Barnetrinnet 1.-7. og Aktivitetsskolen på Majorstuen skole

For elevene i 1.-7. klasse vil det fortsette på samme måten som vi har hatt på gult nivå til nå. Vi har fått beskjed om at svømming for 3. og 4. klasse opprettholdes og at aktiviteter for elever i barneskolen skal være som i dag.

FHI har utarbeidet "flytskjemaer" med veiledning for når barn, ungdom og voksne skal være hjemme fra barnehage/skole/arbeid, og når skal de testes for covid-19.

Veiledning for foreldre, barnehagepersonell og lærere. Skjemaet hjelper til å vurdere når barn skal være hjemme, når barnet trenger covid-19-test og når de kan vende tilbake til barnehage og skole etter sykdom. (lenke)

Mer informasjon om sosiale sammenkomster som ulike klasseaktiviteter og bursdagsfeiringer kommer vi tilbake til. Det er viktig og hyggelig for elevene å kunne ha noe sosialt i klassen før jul, men dette må vi se nærmere på hvordan vi kan tilrettelegge for.