Hovedseksjon

Opptaksprosessen

Klassetrinn for opptak 
Tilbudet starter i 5. klassetrinn, som har plass til inntil 20 elever. Det tas også opp nye elever til 8. klassetrinn, som har plass til inntil 30 elever. Ved ledig plass vil det kunne tas opp elever på andre klassetrinn.
 

 

Opptaksperiode 
Hovedopptaket er tidlig i kalenderåret, for oppstart kommende skoleår. Ved behov kan Opptakskommisjonen gi utvidet opptaksprøve for en søker. Opptakskommisjonen kan bestemme dato(er) for ny opptaksprøve om det er ledige plasser etter ordinært opptak.
 

 

Ansvar 
Majorstuen skole og Barratt Due musikkinstitutt har sammen ansvar for drift og videreutvikling av Musikk på Majorstuen skole. Barratt Due musikkinstitutt har ansvar for det musikkfaglige og Majorstuen skole har ansvar for grunnskolefagene.  

 

Likebehandling
Likebehandling er et viktig prinsipp og praksis ved vår saksbehandling. Vi vurderer habilitet og kjennskap til søkere både hos fagjury og opptakskomite før elevopptak gjennomføres.  

Opptaksjury
Opptaksjuryen for hver enkelt fagseksjon (blås/slagverk, stryk, klaver/vokal) består av faglærere og eksterne musikere/pedagoger fra profesjonelt musikkliv.  

 

Opptakskommisjon
Opptakskommisjonen består av ledelsen for Majorstuen skole og Barratt Due musikkinstitutt. 

 

Innstilling
Opptaksjuryen for hver seksjon innstiller søkere i prioritert rekkefølge innad i seksjonen. 
 

Vedtak 
Opptakskommisjonen vedtar elevopptaket ut fra opptaksjuryenes innstilling over kvalifiserte søkere, ledige plasser på årstrinn og ledige plasser i fagseksjonen/på instrumentet. 
 

 

Varighet 
Skolebytte til opplæring i Musikk ved Majorstuen skole gjelder til og med 7. trinn for elever på mellomtrinnet, og til og med 10. trinn for elever på ungdomstrinnet.
 

 

For elever som går på mellomtrinnet forutsetter fortsatt skolegang i musikktilbudet at foresatte sender ny søknad om plass, og av at eleven består opptaksprøve til 8. trinn. 

 

Videreføring vurderes etter kriterier for opptak. 

Dersom eleven ikke videreføres til ungdomstrinnet, vil Majorstuen skole overføre eleven til den nærskolen eleven tilhører. 

 

Veien videre  
Søkere til M@M er ofte blant de mest viderekomne og motiverte unge utøverne lokalt, og én blant alle søkerne til M@M. Det betyr at kvalifiserte søkere konkurrerer om ledige plasser på trinn, fagseksjon og instrument.
 

 

Avslag på plass sier ikke noe om søkerens fremtid som musikkutøver, men er et uttrykk for situasjonen her og nå. Vi vil derfor oppmuntre alle til å fortsette å utvikle seg gjennom musikken. Alle søkere vil få tilbud om tilbakemelding fra fagjuryen som beskriver hva søkeren er god på og anbefale hva søkeren kan jobbe med for å utvikle seg videre. Søkere som får avslag, er velkommen til å søke igjen. 

 

Hvis det ikke er ledig plass, vil kvalifiserte søkere tilbys å stå på venteliste. 

 

Klageadgang 
Søkere har anledning til å klage på vedtak om avslag og ventelisteplass ved Musikk på Majorstuen. Fristen er tre uker fra mottattvedtak. Evt. videre klage sendes til Utdanningsetaten. Siste klageinstans er Statsforvalteren i fylket. Fristen for å klage på et enkeltvedtak er bestemt i forvaltningsloven §29. Regelverket for å se dokumenter i saken finnes i forvaltningsloven §18 og §19. Forvaltningsloven §12 sier at klager kan bruke en fullmektig.