Jodtabletter og atomberedskap

Dersom det blir et utslipp av radioaktivt jod, kan jodtabletter være ett av de beskyttende tiltak som Kriseutvalget for atomberedskap anbefaler.

Befolkningsvarsling blir gjennomført ved atomhendelse der Oslo kommune og Osloskolene får en slik anbefaling. Det nasjonale atomutvalget kan delegere ansvar for tiltak lokalt til Kommuneoverlege/Bydelsoverlege.

Ønsker du å reservere barnet ditt mot å få jodtabletter?
Gå inn på «samtykker» i skoleportalen, og velg reservasjonsskjema for jodtabletter. Elever som har fylt 16 år velger selv om de vil ta jodtabletter.

Ved en atomhendelse kan det bli aktuelt å dele ut jodtabletter til barn og ungdom på skolen. Jodtabletter hindrer kroppens opptak av radioaktivt jod og reduserer risikoen for kreft i skjoldbruskkjertelen. Dersom du ønsker at barnet ditt skal motta jodtabletter ved en atomhendelse, trenger du ikke gjøre noe.

Les mer om atomberedskap og utdeling av jodtabletter på Oslo kommunes nettsider