Vinterhilsen fra rektor

Elevene koser seg i snøen i skolegården.

Onsdag hadde ungdomstrinnet en fantastisk dag ute i vintersolen, og i dag er det 5.-7. trinn sin tur til å legge ut på tur. De yngste er stadig på ski og skøyter, og vi ser hvor bra det er for hele gjengen å komme seg ut. Læring har mange former og det er viktig for oss å bruke mange ulike arenaer for at barna skal få utfolde seg.

Siden jul har det skjedd mye godt læringsarbeid ved skolen, både med det faglige, sosiale, det å lære seg å lære og å vise hva man får til. Elevene på 10. trinn har gjennomført prøvemuntlig for å trene seg på nettopp muntlig eksamen. Å mestre nerver og hele situasjonen er en ferdighet i seg selv, som også må trenes. Ungdomstrinnet har samlet også hatt fokus på orden og oppførsel i skolehverdagen som tema. Elevrådet har satt agendaen for flere gode tiltak, blant annet at klassene i tur og orden har ansvar for å holde fellesarealene i og rundt kantinen ryddig og rene for søppel. Elevene har fortalt oss om hvor krevende det er å få til god stemning i kantinen, noe som har gjort at vi har åpnet større arealer og øremerket noen områder for grupper av elever.

Elever på barnetrinnet gjør en god og viktig jobb med Trivselslederordningen, som setter i gang aktiviteter på skolen i storefri. Vi har nå trivselsledere på alle trinn. Til nå har TL-elevene bare "jobbet" i storefri mandag til torsdag, men siden uke 6 har de også åpnet TL-boden på fredager, til stor glede for elevene! Det ble markert med ballonger og musikk i friminuttet. På ungdomstrinnet er det elevene som har valgfaget Innsats for andre som er initiativtakere til forskjellige arrangementer i storefri. De arrangerer blant annet ballturneringer, spørrekonkurranser og leker.

Foreldrestemmen er også viktig for oss, og vi er godt i gang med å gjennomføre foreldremøter på de forskjellig trinnene. I uken etter vinterferien kommer Foreldreundersøkelsen på nytt og vi håper at så mange som mulig av dere finner tid til å svare. Fau sin undergruppe, Trivselsgruppen, er klare til å analysere tallene sammen med skolen. Vi har sammen et ektefølt ønske om å skape en best mulig skole for barna deres, og ser frem til både ris og ros. Bare gjennom å lytte til dere og være i dialog, kan vi sikre at vi ser det samme og setter inn rette tiltak.

Vi er heldigvis mange som samarbeider om læring og trivsel på skolen. Helsesykepleierne våre, Thea og Gudrun, har i samarbeid med helsesykepleieren på Ruseløkka opprettet en SnapChat-konto, hvor de informerer ungdom om pubertet, kropp, helse, sex, rus og mye annet som ungdommene lurer på. Skolepsykolog Fredrik Skoe jobber tett forebyggende med skolen og leder spesifikke prosjekter på flere trinn. De er sammen med Skoleprosjektet og skolelegen tilgjengelig for elevene og dere, om det skulle være behov for det.

Ellers har vinteren bydd på mye snø og moro. På torsdager har Maks 126 barn påmeldt til skøyteaktiviteter på Frogner stadion. Det er gøy å se så mange barn kose seg og få nye ferdigheter. I skolegården koser elevene seg med aking, baksing, bygging av snømenn og snøborger, og alt annet mengder med snø kan by på.

Nå ønsker vi dere noen fine dager med vinterferie, og håper dere får mulighet til å bruke tid sammen, inne og ute!

Marianne rektor