Velkommen til et nytt år

Hold avstand, vask hendene

Som vi informerte om i skolemeldingen til alle ansatte og foresatte 6. januar, kom det oppdatert informasjon fra rådhuset om videre smittetiltak for Osloskolen denne uken. Skolene i Oslo fortsetter med gul plan på barnetrinnet og rød plan på ungdomstrinnet. Dette varer i første omgang til 21. januar, eller til ny informasjon kommer. Vi har fått beskjed om å kunne endre fra gul til rød plan, eller omvendt, på kort tid dersom dette er nødvendig ut fra eventuelle endringer i smittesituasjonen.

1.-7. trinn
For elevene på 1.-7. trinn betyr det at skoledagen blir som den har vært så langt dette skoleåret.

8.-10. trinn
For elevene på 8.-10. trinn betyr det at vi i fortsetter med rød plan med en kombinasjon av undervisning på skolen og digital undervisning hjemmefra. Etter tilbakemeldinger fra både elever og ansatte knyttet til både utbytte av undervisning og ivaretakelse av smittevernet, gjør vi noen justeringer på organiseringen på rød plan fra mandag 11. januar. Elevene på ungdomstrinnet vil bli delt inn i mindre grupper i neste periode, og vi håper det bidrar til at vi også bedre skal kunne ivareta meteren i klasserommet og det generelle smittevernet på skolen. Vi vil følge normal timeplan for elevene, men undervisningen vil variere med fysisk tilstedeværelse eller digitalt. Det vil være et tilbud med fysisk tilstedeværelse på skolen for elever som har avtale om dette.

På 8. trinn deles hver klasse i 2 grupper og møter fysisk på skolen hver dag, mandag til fredag. Den ene gruppen før lunsj og den andre gruppa etter lunsj. Undervisningen hjemme vil være en kombinasjon av undervisning via Teams og oppgaver de skal gjøre på egenhånd, hjemmefra.

På 9. og 10. trinn deles klassene i 3 grupper: 1'ere, 2'ere og 3'ere, slik at klassene blir mindre de dagene elevene er fysisk til stede på skolen. Her vil det bli en rullering for gruppene over 2 uker, der de i praksis er fysisk på skolen 2 dager per uke. Undervisningen hjemme vil være en kombinasjon av undervisning via Teams og oppgaver tildelt fra lærer.

Fremmedspråk og valgfag vil fortsette som før jul, der undervisningen gjennomføres klassevis og digitalt. På rødt nivå har vi ikke mulighet til å blande kohorter på grunn av smittevern, og da er det dessverre ikke mulig å gjennomføre undervisningen fysisk i delingsgrupper.

Vi er klar over at en del av elever og foresatte bekymrer seg for undervisning og læring, men med dagens smittesituasjon med økende smitte i Oslo er det hensyn til smittevern som må prioriteres.

Informasjon om organiseringen for hvert trinn/hver klasse vil det bli informert om fra kontaktlærerne på ukeplanen og via Teams.

Smittevernregler
Vi minner igjen om at vi alle må ta ansvar for å følge smittevernreglene. Er du syk, holder du deg hjemme. Husk å vaske hendene hyppig, så sørger vi på skolen for forsterket renhold og gode rutiner i skolehverdagen. Vi legger til rette for at det er mulig å holde nok avstand både i timer, pauser og når man ankommer og forlater skolen. Det er i tillegg ulike oppmøtetider for elevene for de forskjellige trinnene. Se informasjon fra kontaktlærer.

Vi ser fram til skoledagene vi skal ha sammen med elevene på Majorstuen skole, også dette halvåret.

Alle vi som jobber på skolen skal gjør vårt beste for å sørge for faglig og sosial utvikling hver eneste dag for elevene våre.

Smitteråd Oslo kommune januar 2021