Hovedseksjon

Alle skal ha det gøy i storefri!

Trivselsledere som holder en kin-ball.

Trivselsprogrammet skal bidra til økt aktivitet og trivsel i friminuttene. Det er 4.-7. klassinger som velges som trivselsledere. Hovedmålet er å tilby flere og mer varierte aktiviteter, slik at både yngre og eldre elever finner noe spennende å gjøre. Det er skolens håp og overbevisning at når friminuttene blir morsommere og mer meningsfylte, vil skoledagen som helhet oppleves som mer lystbetont. Trivselslederne har gått på kurs og lært mange morsomme aktiviteter og leker som de kan engasjere medelevene i.

 

Mobbing

Skolegården og friminuttene er, ifølge mobbeforskere (Olweus, Roland m.fl.), dessverre hovedarena for mobbing. Selv om Trivselsprogrammet kun er ment å skulle supplere skolens gjeldende opplegg mot mobbing, er også håpet at et mer innholdsrikt friminutt vil få mobbere på andre tanker. Lediggang er som kjent roten til mye ondt.

 

Personlig egnethet

Ifølge den nasjonale Elevundersøkelsen 2012, oppgir 16.5% av elevene at de mobber medelever en sjelden gang eller oftere. Det er derfor ingen rettighet å bli trivselsleder, dette er et oppdrag elevene får utfra personlig egnethet. Trivselslederne har et særskilt ansvar for å ta kontakt med elever som går alene. De har også et spesielt ansvar for å skape trygghet for de yngste elevene. Under nominasjonen av trivselsledere blir derfor elevene bedt om å legge hovedvekt på at kandidaten er vennlig og respektfull mot alle andre. En elev som får nok stemmer fra de andre elevene, kan allikevel bli oppfattet av skolens ledelse som ikke vennlig og respektfull mot alle andre. For eksempel kan eleven være ekskluderende mot enkeltelever. Tvil hos skoleledelsen vil føre til at kandidaten må utsette sitt kandidatur til senere.

 

Arbeidsinnsats

Skoleåret er delt inn i to valgperioder. I begynnelsen av valgperioden blir alle trivselslederne sendt på et heldags lekekurs. Trivselslederne jobber i storefriminuttene, to dager i uken (mandag og onsdag, eller tirsdag og torsdag). Trivselslederne kan også bli innkalt til møter, evt. pålegges andre oppdrag, på fredagene. En trivselsleder kan stille til gjenvalg. Elevrådsrepresentanter kan også velges.

 

Aktivitet i skolehverdagen

Barn og ungdom ønsker mer tid til fysisk aktivitet, samt flere varierte og utfordrende lekemuligheter. Uteområdene må legges til rette for lek og sosialt samvær for alle aldersgrupper, og må ta hensyn til ulike ønsker og behov for gutter og jenter. Det er stor enighet om alle de positive effektene av fysisk aktivitet. Det er blant annet funnet sammenhenger mellom barns fysiske aktivitet og deres skoleprestasjoner (Helsedirektoratet 2008). Trivsels-programmet bidrar til at friminuttet inneholder allsidige, elevstyrte aktiviteter som passer alle.

 

Kulturell opplæring

Det er ønskelig at trivselslederne lærer seg å bruke, og samtidig støtte opp om, kulturelle aktiviteter i nærmiljøet. Opplevelsene skal samtidig gi dem inspirasjon til å organisere leker på sin skole. Alle trivselslederne får derfor et kulturkort som gir gratis adgang til, eller rabatt på f.eks. fotballkamper, hockeymatcher, bowling, svømmehaller, dansekurs m.m. over hele Norge.

Trivselsledere skal...

• legge til rette for aktiviteter i friminuttene.

 

• vie spesiell oppmerksomhet til de yngste, samt elever som går alene.

 

• få opplæring på et heldagskurs i lek.

 

• få veiledning og støtte underveis av den ansvarlige på skolen.

 

Les mer om Trivselslederprogrammet her.