Tilbake på gamle tomter

en gruppe mennesker som sitter ved et bord med papirer og en bærbar datamaskin

Hvert år, i uke 4, gjennomfører vi på Majorstuen skole opptaktspøver til Musikk på Majorstuen. Det var i år satt av fire dager med opptaktsprøver for henholdsvis strykere, klaver, sang, blås og perkusjon. Det var litt ekstra stas at vår tidligere elev, August Schieldrop, hadde tid og lyst til å sitte i fagjuryen for blås.

August var selv elev i det første kullet som gikk på det særlig tilrettelagte opplæringsprogrammet for talenter innen klassisk musikk, på Majorstuen skole. August spiller tuba, og er i dag en meget ettertraktet solist på instrumentet sitt. Han har vært solist i inn- og utland, med blant annet Oslo-Filhamonien, Bergen Filharmoniske Orkester og Kringkastningsorkesteret. August er også grunnlegger og en av lederne i Ensamble Forte, hvor han spiller sammen med flere av medelevene fra musikklassen på Majorstuen skole.

– Det er så fantastisk å høre hvor mange flinke barn og unge som får lov til å gjøre det de elsker aller mest, nemlig å spille på instrumentet sitt. Dette lover bra for framtiden!, sa August, etter en lang dag med prøvespill.

I fagjuryene satt, i tillegg til ledere på Majorstuen skole og Barratt Dues musikkinstitutt:

Stryk
Victoria Johnsson - fiolin
Åge Kvelbein - cello
Lina Marie Årnes - fiolin
Maria Campos - fiolin

Sang og klaver
Kristin Fyrand Mikkelsen - klaver
Kari Dajani - klaver
Helene Wold - sang
Daniel Sæther - sang

Blås og perkusjon
Scott Rogers - trombone
August Schieldrop - tuba
Randi Lundqvist - fløyte/treblås
Kjell Tore Innervik - perkusjon

Hva er Musikk på Majorstuen skole??

IMG_1694-scaled-1920x1080.jpg

Majorstuen skole tilbyr, i samarbeid med Barratt Due musikkinstitutt, grunnskoleopplæring på 5.-10. trinn med særlig tilrettelagt opplæring for talenter i klassisk musikk.

Tilbudet er et høykvalitetstilbud i klassisk musikk i tillegg til det som i dag tilbys av musikkundervisning i grunnskolen og ved kulturskolene.

Les mer om tilbudet her.