Voksen for noen uker

en person som underviser en klasse

Elevene i syvendeklasse har over flere uker gått inn i «rollen» som unge voksne, mellom 18 og 25 år. Gjennom læringsmetoden Storyline har elevene etablet et fiktivt univers, som ligner på virkeligheten. De har blant annet laget sin egen karakter, flyttet inn i kollektiv sammen, søkt jobber, laget budsjett og reist på ferie.

Underveis i prosjektet har det dukket opp utfordringer, som blant annet strømkrise. Utfrordringene har elevene måttet løse i fellesskap, og fått mye god læring på tvers av fag og egenerfaring.

Elevene syntes prosjektet var veldig spennende og lærerikt, men de syntes det var mye ansvar og alle ble veldig overrasket over hvor dyrt det er å dra på ferietur til utlandet.

Prosjektet ble avsluttet med at alle foresatte ble invitert til en framvisning og gjennomgang av resultatet.

Storyline - engasjerende tverrfaglig læring

Storylinemetoden er en undervisningsform som er bygd opp rundt en temafortelling. Undervisningen gjøres tverrfaglig og problembasert gjennom å skape en fiktiv verden der de ulike fagene blir brukt i storylinen for å utforske virkeligheten.

Hensikten med metoden er å skape en engasjerende sammenheng rundt læringen som skal gi:

• høyt engasjement og motivasjon hos elevene.
  • faglig læring som foregår i en virkelighetsnær sammenheng.
  • trening for elevene i å foreta valg og håndtere problemer.
  • gode og reelle samarbeidssituasjoner for elevene.
  • et utgangspunkt i det elvene vet eller tror de vet, og mulighet til å juserer dette.