Skolefrokost med byrådene

Elevene Kap Sian, Aryan, Alexandra, Zayn og Adrian fikk spiste frokost med Inga Marte Thorkildsen i dag. Foto: Trude Innerdal.

Majorstuen skole er med i et pilotprosjekt og tilbyr gratis skolemat for elever på ungdomstrinn. Tirsdag morgen kom byråd for Eldre, helse og arbeid, Tone Tellevik Dahl og byråd for Oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen for å spise frokost med elevene og lytte til deres opplevelse av tiltaket med skolemat. Det politiske ønsket er at skolemat skal bli et tilbud i hele Osloskolen.

Politikerne stilte mange spørsmål og elevene kom med gode innspill. I første omgang tester skolen ut frokost. Elevene har også mulighet til smøre seg matpakke. Det ble blant annet diskutert om man skal servere lunsj eller frokost.

Tilbudet med frokost har pågått i et par uker allerede, og det har vært varierende besøkt.

- Det tar tid å innarbeide en slik ordning, og besøket har vært varierende. Men vi har nå begynt å invitere klassevis. Vi håper med det å etablere tilbudet for alle, sier miljøterapeut Shimon Ben-Avi.

Skolemat

• Fra neste høst bevilger kommunen penger til utvalgte pilotskoler til et skolematprosjekt.
  • De tre utvalgte skolen velger selv hvordan de organiserer skolematen.
  • Ved Majorstuen skole diskuteres det blant annet om det skal serveres lunsj eller frokost.