Kjønn, identitet og mangfold

Skeiv Ungdom Victoria

Programmet RESTART er Skeiv Ungdoms satsing for en trygg og inkluderende skole der alle kan være seg selv og utrykke seg selv som man vil.

Gjennom forelesing, interaktive øvelser og diskusjoner ble elevene i 9. trinn utfordret på kjønn og seksualitet. Skeiv Ungdoms forelesere ble møtt av en nysgjerring og åpen gjeng ved Majorstuen skole.

Victoria Øverby Steinland (bildet) er skolerådgiver i Skeiv Ungdom og mener åpenhet og undervisning om mangfoldet som finnes er viktig.

-Hvis man vokser opp og lærer at det finnes bare to kjønn og en måte å leve sammen på, vil det påvirke hvordan man stiller seg til disse temaene. Jeg tror ungdom er fordomsfrie, men det er utrygt for elever som opplever seg annerledes hvis de aldri hører om dette på skolen, sier Øverby Steinland.

Det er dette Skeiv Ungdom prøver å gjøre noe med gjennom prosjetket RESTART. Det er landsomfattene og i år får omlag 9000 elever besøk av organisasjonen.

- Temaene kjønn og seksualitet er en del av kompteansemålene i skolen, men målene er vage og det er opp til hver enkelt skole hvor mye undervisning elevene får. Det er en av grunnene til at vi tilbyr dette undervisningsopplegget til skoler, sier Øverby Steinland.

Skeiv Ungdom

• Skeiv Ungdom (SkU) er FRIs (tidligere LLH) ungdomsorganisasjon og er en partipolitisk og religiøst uavhengig, frivillig og demokratisk medlemsorganisasjon for ungdom under 30 år.
  • SkUs målgruppe er lesbiske, homofile, bifile, transpersoner, skeive og andre som faller utenfor heteronormen eller de tradisjonelle kjønnsbåsene. Alle som støtter organisasjonens formål er selvfølgelig velkomne som medlemmer.