Påskehilsen fra Maks og Maja

Barn som leker og koser seg i snøen

Vinteraktivitetsdag
Vinteraktivitetsdagene ble avholdt 6. og 13. februar. Det var lave temperaturer i den perioden, men det ble to strålende dager med tur i skog og mark, både på ski og på beina, og fantastiske forhold i Oslo vinterpark – Tryvann.

Innsats for andre
På barnetrinnet fortsetter den gode innsatsen med Trivselsledere. Trivselslederne setter i gang uteaktiviteter i storefri, som alle elevene kan delta i. De er også til stede for å veilede ved eventuelle uenigheter eller regler i leken/aktivitetene.

Som en del av valgfaget Innsats for andre på ungdomstrinnet, har halvparten av elevene satt i gang et trivselsprogram for elevene på ungdomstrinnet. De arrangerer inne-aktiviteter i storefri, hvor elevene kan delta på dans, Kahoot! (quiz) eller ballspill i gymsalen. De andre elevene fra Innsats for andre jobber på eldrehjem, hvor de gjør en god jobb for eldre.

Byrådsbesøk
Fredag 16. mars hadde vi besøk fra byråd for oppvekst og kunnskap, Inga Marte Thorkildsen (SV) og tre andre representanter fra rådhuset. Skolebesøket er en del av byrådens ønske om å bli bedre kjent med hvordan skolene i Oslo jobber, hvilke styrker vi har og hvilke utfordringer vi står overfor. Det var en meget engasjert Thorkildsen som fikk snakke med både elever, lærere, rådgivingstjenesten og skolehelsetjenesten på skolen vår. Størrelsen på skolegården og mangel på en flerbrukshall ble et hett tema rundt møtebordet. Vi håper at byråden kan hjelpe oss å finne en god løsning.

Foreldreundersøkelsen 2018
Kun en foresatt blir invitert til å delta og skal ha mottatt en SMS fra Osloskolen. Vi takker dere som allerede har svart på foreldreundersøkelsen og oppfordrer samtidig dere andre til å si din mening om elevenes trivsel og samarbeidet mellom skolen og hjemmet. Deres tilbakemelding er viktig for oss! Svarfristen er 15. april. Se mer informasjon om undersøkelsen på https://aktuelt.osloskolen.no/felles-nyhetsliste/hvor-fornoyd-er-du-med-skolemiljoet/

Musikk på Majorstuen skole
I uke 10 og 11 har vi gjennomført opptaksprøver for nye søkere til musikktilbudet. 58 elever fra hele kommunen har prøvespilt og får i disse dager tilbakemelding om de har fått plass eller ikke.

Musikkelevene våre Nikita Khnykin (piano) og Birgitta Oftestad (cello), er to av fire finalister i NRKs musikkonkurranse for unge klassiske instrumentalister, Virtuos. Tidligere Majorstuen skole-elev August Schieldrop (tuba) er også i finalen. Vi ønsker dem alle lykke til i finalen som sendes direkte på NRK lørdag 7. april.

Majorstuen skole - et Miljøfyrtårn
I løpet av våren skal skolen miljøsertifiseres. I den forbindelse jobber både skolen og Aktivitetsskolen inn nye rutiner rundt avfallshåndtering. I klasserommet jobber lærere og elever med bærekraftig utvikling. Vi lærer om miljøet, gjenbruk og riktig håndtering av søppel. Hvordan påvirker våre vaner og rutiner jorda? Og hvordan kan vi ta bedre vare på den?

En MAKS vinterferie
Aktivitetsskolen hadde en fantastisk fin vinterferieuke sammen med de barna som benyttet seg av tilbudet. Uken var fylt med museumsbesøk, skogstur med grilling av pølser, kino og mye moro. Tilbakemeldingen fra barna var at det var gøy å være sammen med oss på MAKS denne uken. Høydepunktet for mange var karneval på torsdagen hvor vi hadde en super dag med masse morsomme aktiviteter på skolen.

Aktivitetsskolen holder åpent for påmeldte barn, mandag, tirsdag og onsdag i påskeuken. Åpningstidene er kl. 08.00–16.00 mandag 26. og tirsdag 27., mens på onsdag 28. stenger vi kl. 14.00. Se skolens nettside for program.

Da gjenstår det å ønske dere alle en fantastisk påske! Vi sees igjen til vanlig tid, tirsdag 3. april.

Påskehilsen fra Majorstuen skole
ved rektor Marianne Mette Stenberg