På jobb for elevenes trivsel

Martine og Vilde Miljøarbeidere

Vilde og Martine er utdannet barnevernspedagoger. De er begge ansatt som miljøterapeuter ved Majorstuen skole. Martine for 1.-6. trinn, og Vilde for 7.-10. trinn.

De har ansvar for Trivselslederprogrammet, driver elevrådet og jobber generelt med trivsel og aktivisering. Elevene kan ta direkte kontakt med de to som har tilholdssted på rom 2077.

- Vi jobber både med enkeltelever, i klassemiljøene og med grupper. Vi følger opp elever i forhold til psykisk helse, trivsel og fravær, forteller de to.

De to miljøterapeutene gjør en viktig jobb i forhold til å ivareta elevene best mulig. De er gode samarbeidspartenere for lærere, administrasjonen, helsesøster, ungdomsklubbene og andre eksterne aktører.

- Vi har bedre tid til å være ute blant elevene og har også en annen kompetansebakrunn enn lærerne. Vi ser elevene på en annen måte, sier de to.

De har en veldig variert jobb og oppgavene er mange.

- Det er en veldig spennede og lærerik jobb og vi kommer i god kontakt med elevene.