Osloprøven i lesing på 6. trinn

Gutt leser på nettbrett

Osloprøven i lesing for 6. trinn måler elevenes leseferdigheter i alle fag. Prøven gjennomføres i januar, og skolen får tilbakemelding om elevenes poengsum og på hvilket nivå deres lesekompetanse ligger.

Formålet med prøven er å gi eleven, læreren og skolen informasjon om elevenes leseferdigheter og leseutvikling midtveis mellom nasjonale prøver lesing 5. og 8. trinn.

Tekster og oppgaver skal gjenspeile målene for lesing slik de er formulert i læreplanen. Prøvene tar 90 minutter og gjennomføres på en digital prøveplattform. Leseprøvene består i hovedsak av flervalgsoppgaver, men forutsetter at elevene benytter seg av ulike lesemåter. Elevene må:

•     finne fram til og hente ut informasjon fra teksten.
  •     forstå og sammenholde opplysninger i teksten.
  •     reflektere og vurdere over tekstens form eller innhold.

Bruk av resultatene
Resultatene skal brukes til å gi et grunnlag for å vurdere hva elevene bør arbeide mer med. Resultatene skal sees i sammenheng med annen informasjon om elevene, og de skal brukes i arbeidet med tilpasset opplæring og underveisvurdering.