"Oslofrokost" til elevene

Lærer Anniken Jensen Scheich serverer "Oslofrokost" til elevene på femte trinn.
Elevene på femte trinn jobber med argumenterende tekst i norskfaget denne perioden. I dag fikk de smake på det som de har lest om, nemlig "Oslofrokosten".  "Oslofrokosten" består av kavring med margarin og mysost, gulrøtter, appelsiner, epler, bananer og et glass nysilt melk ( melk rett fra kua). Barna elsket det!

Lærer Rita Hjellestad gikk rundt og intervjuet barna om deres frokostvaner, og flere kunne fortelle at de liker å få servert varm frokost. Lærerne merket også at konsentrasjonen  til elevene ble litt bedre i timen, etter at barna fikk servert "Oslofrokosten".

Ukas leselekse på femte trinn handler om nettopp dette med skolemat; Hvorfor kan ikke norske politikere innføre gratis skolemat til barna, når Sverige får det til?

OSLOFROKOST

Oslofrokosten ble innført i skoleåret 1929-1930 ved noen skoler i Oslo, og i 1932 ble den innført ved alle skoler i byen. Den ble servert tre kvarter før skolestart, slik at barna hadde femten minutter til lek før første time.

Fra 1935 fikk alle elever som ønsket det frokost.

Frokosten var satt sammen av professor dr. med. Carl Schiøtz ut fra vitenskapelige kriterier for næringsrik mat med mye vitaminer og mineraler.