Nye karanteneregler fra 26. januar 2022

Tar koronaselvtest

Smittekarantene på10 døgn som har vært gjeldene frem 25. januar, erstattes med daglig testing for husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære.

Det betyr at alle elever eller ansatte som har noen i husstanden eller tilsvarende nære som er smittet, nå kan komme på skolen. De nye reglene vil tre i kraft og også gjelde for de som allerede er i karantene.

Slik blir reglene:

Smittekarantene på 10 døgn kan erstattes med:

• Daglig testing i 5 døgn etter siste nærkontakt for husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære.
  • Husstandsmedlemmer eller tilsvarende nære som ikke kan holde avstand til den som er smittet, kan erstatte karantene med daglig testing i 11 dager. Dette gjelder også barn.
  • Følge med på eventuelle symptomer under hele perioden
  • Ved symptomer skal man holde seg hjemme og teste seg.

Personer som IKKE følger testregimet må være i karantene i 10 døgn, med eventuell testing ut av karantene tidligst etter 7 døgn. Personer som har gjennomgått covid-19 de 3 siste månedene er unntatt karantene.

Vi jobber for å opprettholde så normal drift som mulig i en periode med mye smitte og stort fravær, men her vil vi måtte ta fortløpende vurderinger eller foreta tiltak dersom vi ikke har nok bemanning til dette.

Hele Osloskolen har nå utfordringer med å ha nok vikarer, nå fraværet blant ansatte er såpass stort som nå.

Jevnlig testing for 1.–10. trinn fortsetter som normalt, med testing tirsdag og fredag. Der elever skal inn i daglig testregime grunnet smitte hos husstandsmedlemmer, må selvtester ordnes privat. Skolen får tildelt  kun 2 tester per elev/ansatt i uka.