Nå kommer byggebransjen til oss

Lippestad byrådsbesøk

Utdanningsetaten, byggebransjen og politikere møttes på Majorstuen skole for å signere en avtale om et nytt opplæringstilbud for ungdomsskoleelever. Intensjonen er å få flere til å velge byggfag og også å utnytte skoledagene på slutten av skoleåret bedre.

– Skoleåret består av 190 dager. Hver eneste skoledag og innholdet i hver eneste skoledag er viktig. Vi har en klar ambisjon om å hjelpe elevene til å sprenge grensene for hva de selv tror de kan oppnå. Vi synes det er særdeles hyggelig å få være med å fronte dette prosjektet, sier rektor Marianne Mette Stenberg.

En av seks skoler

Majorstuen skole er en av seks pilotskoler som er først ut til å være med på programmet. Elevene skal få undervisning i byggfag gjennom å bygge modellhus.

To av våre åttendeklassinger, Charles og Aksel, har allerede bestemt seg for at de vil være med på undervisningen.

– Vi gleder oss. Det blir mye kult å jobbe med. Det blir gøy å få jobbe med noe praktisk. Vi skal både tegne og bygge hus, smiler de to.

Enromt behov

Målet er å få flere elever til å velge yrkesfag.

– Oslo kommune skal bygge for 26 milliarder kroner de neste tre år. Vi har et enormt behov for arbeidskraft i bygg- og anleggsfag, sier Lippestad som er byråd for næring og eierksap.

En kobling mellom næring og utdanning er veldig viktig, mener Lippestad.

– Jeg håper at flere skoler får dette tilbudet. Det er spennende å tenke på, at en dag blir det kanskje like naturlig for skoleklasser å besøke en arbeidsplass som et museum, sier Lippestad.

Førnøyde

John Ivar Meljænder-Larsen, administrerende direktør i PEAB og medlem i hovedstyret i Entreprenørforeningen – Bygg og Anlegg (EBA) signerte kontrakten sammen med Bente Fredheim, avdelingsdirektør fagopplæring i utdanningsetaten. De var begge veldig fornøyd med å endelig kunne signere avtalen.

– Elever i 8. trinn er målgruppen for dette prosjektet. Vi ønsker å skape kjennskap til bygg og anleggsbransjen og skape motivasjon for å søke seg inn på den veien, sier Meljænder-Larsen

Budskapet er at yrkesfag er en god karrierevei.

– Vi må skape sikkerhet for at alle de som søker seg til yrkesfag får lærlingeplass. Mange av våre ledere er håndverkutdannet. Det er også en mulighet for videre utdannelse, Meljænder-Larsen.

– Vi er veldig glade for samarbeidet med byggebransjen i dette prosjektet. Byggebransjen har vist stor kreativitet og interesse for elever som trenger andre utfordringer, sier Fredheim.

Musikkoverraskelse

Geir Lippestad og de andre frammøtte fikk også stifte bekjentskap med en av våre musikkelever. De fikk høre åttendeklassingen Mathis synge "I hate Music" av Leonard Bernstein. Mathis er en veldig talentfull sanger som imponerte publikummet sitt stort.

– Det var en fantastisk overraskelse. Det var helt strålende, utbrøt Lippestad etter sangen.