Her er miljøteam på Maja

Miljøteamet med Shimon, Ulrik, Yousra og Jostein.

Mange har kanskje allerede lagt merke til at det er mer aktivitet i og rundt hovedinngangen på morgenene. Det er bare ett av tiltakene miljøteamet har satt i gang.

Miljøteamet består i dag av Shimon, Ulrik, Yousra og Jostein. I mars begynner også Yousef som miljøarbeider i miljøteamet. I tillegg til å jobbe i skolens miljøteam er flere av miljøarbeiderne elevveiledere på ulike trinn, så de kjenner både skolen og elevene godt.

Målet med å ha et miljøteam på skolen og å ha fokus på nærværsarbeid, er å jobbe forebyggende og mer systematisk med ulike tiltak for skolemiljøet for hele skolen. Nærværsarbeid handler om å gjøre flere tiltak for å styrke relasjonsarbeidet som må til for å øke elevenes læring. Miljøteamet er en støttefunksjon i dette arbeidet og skal, sammen med pedagogene, elevveilederne, sosialpedagogiske rådgivere, helse, ledelsne med flere, bidra i det helhetlige felles arbeidet for et bere skolemiljø.

I tillegg til å organisere skolefrokosten for ungdomstrinnet, vil miljøteamet og andre fra administrasjonen ønske elevene velkommen i hovedinngangen og etter hvert også ute på morgenen. Miljøteamet skal betjene det nye miljørommet i underetasjen av biblioteket, som i tillegg til å være et sted hvor det vil være en fra miljøteamet tilstede, også være et sted hvor vi ønsker å få til andre aktiviteter i friminuttene og etter skoletid. Miljøteamet skal også samarbeide med ungdomsteamet i Bydel Frogner, junior- og ungdomsklubber, samt arrangere elevkvelder på 7.–10. trinn. Elevene ved Majorstuen skole har også ønsket seg et tilbud i friminuttene, og miljøteamet skal fremover arrangere organiserte aktiviteter som turneringer, spill, ulike klubber, Trivselslederprogrammet og mye annet. Målet er at vi også skal kunne tilby noen aktivitetsdager i høst- og vinterferie for elever på 5.-10. trinn. Denne vinterferien har vi tilbud for 8.–10. trinn. Skolen ønsker også på sikt å få elevene til å bidra med for eksempel ulike sosiale grupper, som kan være til glede for alle grupper av elever.

Fra mandag 28. februar starter vi arbeidet med tettere oppfølging av elevfravær. Elevene på 7.–10. trinn fikk i uke 7 info fra miljøteamet om dette. Elevfravær og forsentkomming er økende og dette ønsker vi å gjøre noe med. Elever det ikke er meldt fravær for, eller som kommer for sent til timen, vil skolen følge opp ved at en fra miljøteamet etter skolestart ringer hjem for å finne ut hvorfor eleven ikke er på skolen.

På 1.-4. trinn blir det en 2 ukers kampanje med fokus på nærvær knyttet til elevfravær og forsentkomming. Det er mange elever som kommer for sent. Det gjør noe med oppstarten av skoledagen både for den eleven det gjelder, samt for resten av klassen. Det kan være mange årsaker til at en elev ikke møter opp på skolen eller kommer for sent, men vi ønsker å ha alle elevene på skolen mest mulig av skoledagen. Vi håper også at dere foresatte hjelper oss med dette ved at elevene kommer tidsnok på skolen.

Vi gleder oss til å starte opp og håper dette skal bidra til mye bra for elevene på Majorstuen skole fremover.