En smakeprøve på framtiden

Studenter i praksis

De fleste av studentene som har praksis ved skolen går lærerutdanning. Men det er også andre faggrupper som også har fått praksis her, som bibliotekarer, barnevernspedagoger og forskjellige yrkesfag. Skolen får henvendelser fra høyskoler og universitet fra hele Østlandet. Pågangen for å få praksisplass er stor.

Bibliotekarer

Homa (19) og Nakkash (22) går begge bibliotek og informasjonsvitenskap. De har hatt praksis ved Majorstuen skole i fem uker og er straks ferdige med praksisen. De går begge første året i en 3-årig utdanning.

– Jeg synes det har vært veldig bra å ha praksis her. Det har vært veldig lærerikt og jeg kan godt tenke meg å jobbe ved et skolebibliotek når jeg er ferdig med utdanningen, sier Nakkash

Utlån av bøker, sortering av boksamlinger og veiledning for barn og voksne som låner bøker er noe av det lærlingene har fått prøve seg på.

– Det har vært veldig spennende. Jeg har vært mye på bibliotek, men dette er første gangen at jeg har sett hvordan det fungerer innenfra, sier Homa.

Barnevernspedagoger

Jenny (20) og Hanna (20) er førsteårs studenter ved høyskolen i Akershus hvor de utdanner seg til barnevernspedagoger. De skal være på skolen i ti uker og har kommet godt i gang med prasksisperioden sin.

– Vi er veldig fornøyd. Vi får være med på mye forskjellig. Vi deltar på møter, treffer enkeltelever og jobber med barn i grupper. Vi er også med ut i friminuttene og jobber med Trivselslederprogrammet, sier Jenny.

Både Hanna og Jenny mener at kontakten med elevene er det viktigste med praksisen.

– Vi lærer å bygge relasjoner til barn og det er viktige erfaringer å ta med seg videre når vi skal ut i arbeidslivet, sier de to.

Viktig erfaring

Alle de fire studentene er klare på at praksis er en viktig del av utdannelsen.

– Praksis er absolutt viktig. Gjennom erfaringene vi gjør her får vi vite litt om det vi møter når vi er ferdig med utdanningen, sier Jenny.