Josefina og Oliver på Elevrådskonferansen

Bibliotekar og elevrådsansvarlig, Heidi Sande, elevrådsrepresentantene Josefina og Oliver, sammen med konstituert direktør i Osloskolen og tidligere rektor på Majorstuen skole, Marianne Mette Stenberg.

Onsdag 11. oktober 2023 var elevråd fra alle ungdomsskolene og de videregående skolene i Oslo samlet på den årlige Elevrådskonferansen.  Majorstuen skole var representert med Josefina og Oliver fra 9. trinn.

Årets tema var skolehverdagen med kunstig intelligens (KI), hvor elevene jobbet med forskjellige problemstillinger i grupper.

Elevene fikk også høre innlegg fra kunnskapsminister Tonje Brenna, leder i Elevorganisasjonen i Oslo, Martine Svendsen og Osloskolens konstituerte direktør, Marianne Mette Stenberg. Marianne var tidligere rektor på Majorstuen skole, fra 2009-2020.

Stenberg la blant annet vekt på hvor viktig det er at elevrådet holder demokratiet levende i skolen og at målet for konferansen er å prøve og finne ut hvordan man kan bruke KI som et positivt verktøy i skolen.

Kunnskapsminister og tidligere elevrådsleder Tonje Brenna, trakk fram hvordan elevene har store muligheter til å påvirke skolen positivt, og gjøre den bedre. KI har endret verden slik vi kjenner den og at vi er nødt til å ta utfordringene den gir oss!

– Ta plass, drøm stort! Kjemp for det du tror på, men husk at forandringer kan ta tid! Noe av det viktigaste vi gjør er å interessere oss i noe som er større enn oss selv!, var oppfordringen fra kunnskapsminister Brenna.

Elevrådskonferansen

Elevrådskonferansen i Oslo er en årlig konferanse for elevråd på ungdoms- og videregående skoler. Konferansen arrangeres av Elevorganisasjonen i Oslo (EO) og Osloskolen.