Gir syn til Tanzania

Elevene på 9. trinn står foran et bordbriller og solbriller som skal sendes til Tanzania.

I valgfaget Innsats for andre jobber elevene vanligvis på Maks - Aktivitetsskolen på Majorsuen skole og på eldrehjem i nærmiljøet rundt skolen, hvor de arrangerer aktiviteter for henholdsvis barn og eldre. På grunn av smittevernregler kan ikke elevene gjennomføre planlagte aktiviteter, så lærerne og elevene må improvisere litt fra uke til uke, for å komme opp med andre måter å hjelpe andre.

Prosjektet Gi syn til Tanzania var en av oppgavene elevene ville bidra til. Elevene har delt infomasjon om innsamlingen, arrangert smittevennlig innsamling av brukte briller og solbriller, sortert og lagt i brillene i poser. Nå kan de gi bedre syn til over 200 personer, som virkelig trenger det.

Valgfaget Innsats for andre

Valgfaget innsats for andre skal gi ungdom en mulighet til å være aktive deltakere i lokalsamfunnet. Lokalsamfunnet trenger også i framtida engasjerte mennesker som er villige til å bidra med egne ressurser og kunnskaper for å løse oppgaver som gir verdiskaping.

I valgfaget skal elevene kartlegge behov i lokalsamfunnet. På bakgrunn av funnene skal elevene være med på å finne tiltak som bidrar til å dekke behovene, og deretter gjennomføre og vurdere tiltakene. I arbeidet skal elevene samhandle og kommunisere med ulike aktører på læringsarenaer i lokalsamfunnet og delta der aktiviteten skjer.

Valgfaget henter hovedelementer fra fagene samfunnsfag og RLE, men kan også hente elementer fra naturfag, mat og helse og kroppsøving.

Kilde: udir.no