Gir bort 50.000 kroner

Klasse 10 E Leger uten grenser

Klasse 10E trengte penger til klassetur og diskuterte hva de skulle gjøre for å få inn penger til reisen til Polen. Elev Harald fikk ideen om at de kunne holde konserter for å samle inn penger. I og med at hele klassen er talenter innen klassisk musikk, viste det seg å være en god ide.

Med hjelp av en far i klassen fikk elevene avtale om å spille konserter på cruiseskipet Regal Princess som lå til kai i Oslo. Spillejobben ble en stor suksess.

-  Vi fikk veldig god respons og spilte til sammen ti konserter. Det var stappfullt i salen og vi fikk stående applaus, sier Harald.

Oppdraget innbrakte hele 100.000 kroner. Det var en god del mer enn det elevene trengte. Etter reisen til Polen var det fremdeles 50.000 kroner på kontoen. Det ble en del diskusjoner om hva de skulle gjøre med disse pengene. Løsningen var å gi dem bort til veldedighet.

- Vi har alt vi trenger og fant ut at hvis vi ga dem bort til et veldedig formål ville alle få glede av pengene. Vi valgte Leger uten grenser fordi de gjør en god og viktig jobb. Organsisasjonen har også lave administrasjonskostnader så da vet vi at pengene blir brukt der de trengs mest, sier Harald.