Et hyggelig gjensyn

Klassebilde anno 2017 av 7G/1958.

Skrevet av Stein Halvorsen, på vegne av 7G/1965.

Gjensynsgleden var stor da elevene, som en gang gikk i 7G, møttes i skolegården. De fleste av oss hadde ikke  sett hverandre siden dagene på "Maja".

– Der kommer Egil!, sier en av oss. Litt nølende. Vi er ikke helt sikre. Men ettersom han nærmer seg gjengen midt i skolegården, kommer trekkene i ansiktet hans mer og mer fram. Jo, det er Egil, bare med en kledelig bart i tillegg.

Noen navn kunne man 'ta' på god avstand. Andre måtte komme nærmere. Praten gikk imidlertid i hundre fra første sekund. Vi husket igjen skolen vår. Bare litt skuffet over at bassenget midt i skolegården var tatt bort.

– Da vi begynte på skolen var skolegården adskilt på midten, med en malt linje på asfalten. Linjen delte skolegården mellom gutter og jenter, husker Jørn og smiler.

Før vi gikk inn i klasserommet, var det tid for klassebildet av 7G anno 2017. Mye grått hår og tynnere hårfeste på elevene nå. I klasserommet fortalte hver enkelt hva vi hadde foretatt oss opp gjennom livet, både i jobb og på privaten. Her var mange yrker representert og mange barnebarn hadde kommet til verden.

Etter skolebesøket hadde vi bestilt langbord på en restaurant på Majorstuen. Praten gikk nærmest uavbrutt helt til klokken "ringte ut", etter ni timers gjensynsglede. For en fantastisk "skoledag"!

Neste år er det 60 år siden vi begynte i 1G. En god grunn til ny klassefest!