Musikkelever i Operaen

Elever ved Musikk på Majorstuen skole synger og spiller i oppsetninger Der jasager på Opreaen. Bildet er fra en av scene. Foto: Erik Berg

En by rammes av en epidemi. Redningen, som er riktig medisin, finnes på den andre siden av fjellet. For å redde sin syke mor, begir en liten gutt seg ut på den farlige reisen over fjellet. Vil han klare det?

Gutten spilles av Aksel Johannes Skramstad Rykkvin. Guttens mor spilles av sopran Vigdis Unsgård, mens lærerrollen er det baryton Espen Langvik som har. Regi er ved Gunnar Bergstrøm.

Hovedrolleinnehaverene fra en av scenene i oppsetningen. Foto: Erik Berg

Aksel Johannes Skramstad Rykkvin, Vigdis Unsgård og Espen Langvik. Foto: Erik Berg, Den Norske Opera og Ballett.

Orkesteret som spiller under oppsetningen Der jasager - Han som sier ja. Foto: Erik Berg

Orkesteret. Foto: Erik Berg, Den Norske Opera og Ballett.

Orkesteret er satt sammen av elever fra Musikk på Majorstuen skole. Niendeklassingen Gustav Rørmark er konsertmester. Produsent og regissør Gunnar Bergstrøm ved Den Norske Opera og Ballett, har i et intervju med Musikkultur omtalt elevene i orkesteret som ‘‘kremen av kremen’’ og som ‘‘noe av det beste i Stor-Oslo for tiden’’.

Oppsetningen er resultatet av et samarbeid mellom Barnekoret i Operaen, Musikk på Majorstuen skole og Barratt Due Musikkinstitutt. Tanken med samarbeidet er at flest mulig barn og unge skal få oppleve opera fra innsiden, og å få flest mulig unge med i en musikkteaterproduksjon.

«Der Jasager - Han som sier ja» passer for barn fra syv år og oppover. Forestillingen spilles på Operaen til og med 17. november 2015.

Les mer om forstillingen på Operaens nettside.