Bygger interesse for yrkesfag

Elever i dyp konsentrasjon mens de bygge modellhus.

Byggebransjen og utdanningsetaten ønsker flere søkere til yrkesfag. ByggOpp er et prosjekt der elever i 8. trinn skal få en liten smakebit på hva valg av yrkesfag innebærer. Elevene fikk prøve seg på å bygge et hus i balsatre ved hjelp av tegninger.

Elevene Marcel og Laurits samarbidet godt da veggkledningen på modellhuset skulle limes på.

- Det er skikkelig gøy å få prøve å bygge et modellhus. Jeg vet ikke helt om jeg kommer til å søke byggfag, men etter dette prosjektet er det mer interessant, sier Marcel i 8D.

Nils Oskar Söderstam Kristoffersen er elev ved Kuben videregående skole. Han var med og instruerte elevene ved Majorstuen skole under prosjektet.

- Jeg synes det er veldig bra at elevene får vite litt om yrkesfag og hva det innebærer, allerede nå. Selv visste jeg ingenting om byggfag og yrkesfag da jeg gikk på ungdomsskolen, sier Kristoffersen.

Han er godt fornøyd med utdannelsen han har valgt så langt.

- Jeg tar byggfag kombinert med studiespesialisering, og jeg trives overraskende godt. Vi bytter på å være på skolen og å jobbe ute i praksis. Det passer meg veldig godt.

Han har allerede fått lærlingplass hos Skanska og ser potitivt på framtida.

- Det er stort behov for flinke folk i byggebransjen så jeg er ikke bekymret for at jeg ikke får meg jobb, sier Kristoffersen.