Skolebibliotekar for en uke

Adele med den nye boken til Jørn Lier Horst, Undervannsgåten.n

Adele søkte om å få jobbe på skolebiblioteket. Hun er glad i bøker og systemer, og synes det er ekstra deilig å jobbe et sted hvor det er litt ro og stillhet. Sammen med skolebibliotekar Heidi Sande, har Adele ryddet i bokhyllene, omorganisert alle bøkene, merket og registrert inn ny skjønnlitteratur, som elevene kan få låne med seg hjem neste skoleår.

– Jeg er veldig glad i orden og gode systemer, så for meg er biblioteket et supert sted å jobbe, sier Adele (9M). På skolebiblioteket jobber hun under kyndig veiledning fra bibliotekar og faglærer Heidi.

Målet med arbeidsuka er at elevene skal utforske yrker og bli kjent med et yrke de er interessert i. I forkant av uken har elevene sendt søknad til en arbeidsplass de ønsker å jobbe på. Eleven fra Majorstuen skole er utplassert mange forskjellige steder. Noen jobber i matbutikk, kontorer, aldershjem, skole og barnehager, mens andre jobber i Operaen, i Oslo konserthus og i  Kringkastningsorkesteret.

Arbeidsuka er en integrert del av skolefaget Utdanningsvalg, som skal gi elevene teoretisk og praktisk erfaring med utdanningsmulghetene og yrkeslivet.