Elevene på 2. trinn fikk denne uken prøve seg som leger da de ansatte arrangerte bamsesykehus. Elevene tok med seg en bamse som trengte behandling, og dagen startet med forberedelser til legegjerningen. Før undersøkelsene begynte, laget elevene egne pasientbånd til bamsene og fylte ut pasientjournaler med viktig informasjon.
For å gjøre opplevelsen autentisk, fikk også de små legene lage sine egne ID-kort. Med dette på plass var de klare til å gå i gang med undersøkelser og behandling av sine myke pasienter.
Gjennom dagen ble bamsene grundig undersøkt, og elevene noterte funnene sine. Basert på diagnosene skrev de ut resepter, som deretter ble levert til sykehusets farmasøyter, lærerne. Her fikk bamsene utlevert "medisin" etter behov.
Bamsesykehuset ble en kreativ og lærerik aktivitet, hvor elevene fikk utforske både rollelek og grunnleggende forståelse av hvordan et sykehus fungerer. Samtidig bidro dagen til mye engasjement, samarbeid og ikke minst glede i klasserommet.
