Yrkes- og utdanningsveiledning

Gjeng med ungdom på videregående skole.

Vigo.no åpner i januar 2024 for elevene på 10. trinn. Innlogging skjer med MinID (eller annen godkjent elektronisk ID).

Vi er i gang med veiledning av elevene på 10. trinn. Foresatte som ønsker å ha veiledning om videregående skole må ta kontakt med Sophie Vandeputte, yrkes- og utdanningsrådgiver 8.–10. trinn - sophie.vandeputte@osloskolen.no

Elevene anbefales å bruke vilbli.no for å innhente informasjon om utdanningsprogram, skoler, søknadsprosessen, samt mye annet.

MinID
For å kunne søke videregående opplæring må du registrere deg som MinID bruker. Det betyr at du må bestille aktiveringsbrev. Når du har fått aktiveringsbrevet, må du med en gang inn og registrere deg på MinID, slik at du etter jul kan gå inn på Vigo.no og søke videregående opplæring.

(NB! Noen har allerede en MinID-bruker. Dere må gå inn på for eksempel skatteetaten.no og logge inn der for å sjekke at dere husker passordet.)

1. Ha personnummer klart og logg deg inn på lenken under. Bestill aktiveringsbrev: https://aktiveringsbrev.minid.no/order

2. Når du har fått aktiveringsbrevet har du en gitt frist for registrering. Når du har fått aktiveringsbrevet, går du inn på lenken under og registrerer deg som MinID-bruker: https://eid.difi.no/nb/minid/hvordan-registrere-minid-bruker-med-aktiveringsbrev

Du trenger

• Aktiveringsbrevet
  • Personnummer (11 siffer)
  • Ditt mobilnummeret og din e-post (ikke skole-e-post) som du kan fylle inn når du registrerer deg.

Viktig at du lager et passord som du HUSKER!

Januar 2024
Søkesiden til videregående opplæring VIGO åpner i begynnelsen av januar – da går du inn via MinID og kan starte søkeprosessen.

Åpen dag på videregående skole

Det er klart for innsøking til videregående skole

Du søker via nettstedet vigo.no (logg inn med MinID). Nettstedet er åpent hele døgnet fram til søknadsfristen. Det stenger kl. 23.59 den dagen det er søknadsfrist.

Søknadsfrist:
1. februar - for søkere til inntak med fortinnsrett eller minoritetsspråklige søkere til individuell behandling.
1. mars - for ordinært inntak.
Etter disse datoene vil det ikke være mulig å registrere eller endre søknader.

Her finner du brukerveiledning for å søke videregående skole 2024/2025