Covid19

Illustrasjon.

Symptomer kan være: halsvondt, forkjølelse, lett hoste, feber, hodepine og muskelsmerter. Magesmerter kan forekomme.

Elever med kjent pollenallergi (rennende nese, rennende/kløende øyne) kan møte på skolen.

Når kan man komme tilbake på skolen?
Barn som har god allmenntilstand etter gjennomgått luftveisinfeksjon, kan komme tilbake på skolen. Det betyr at allmenntilstanden avgjør når barn kan komme tilbake. Dette gjelder selv om barnet fortsatt har noe restsymptomer som nesesekresjon (uansett farge på dette) eller sporadisk hoste. Slike symptomer samtidig som god allmenntilstand er vanlig i tiden etter en luftveisinfeksjon hos mindre barn. Så lenge symptomene kan knyttes til en gjennomgått infeksjon, og ikke er nyoppståtte eller økende, kan barnet komme tilbake på skolen.

Hvordan teste seg for Covid19?
Her finnes informasjon om testing av Covid19 i Oslo kommune:

Påvist Covid19?
Hvis et barn har testet positivt på Covid19 følges familien opp av helsetjenesten i bydelen. Hele familien settes i karantene, og får ikke gå på jobb eller skole. Om noen i husstanden har testet positivt på Covid19 skal barnet være hjemme til helsetjenesten i bydelen beslutter at karantene er over.

Kilde: Folkehelseinstituttet (FHI)