Testing erstatter varsling

illustrasjon.

De fleste koronatiltakene vi har hatt på skolene i Oslo er nå fjernet, noe som er både gledelig og mer praktisk for en normal skolehverdag.

Testing
Skolene vil likevel fortsette med selvtesting for alle elever på 1-10 trinn også etter høstferien. Testingen skal fortsatt gjøres hjemme 2 ganger i uka på tirsdag og fredag. Oppfordrer alle til å fortsette med testing også i høstferien. Elevene har allerede fått utdelt tester som de skal bruke tirsdag og fredag i høstferien. Skolen mottar kun 2 tester pr elev, så dersom dere tester hjemme utover dette, må dere selv skaffe test eller oppsøke kommunal teststasjon.
Mandag etter høstferien får elevene med seg to nye tester som skal brukes i uke 41. Hva som skjer videre i uke 42 har vi ikke fått informasjon om så langt.

Positiv hjemmetest
Dersom hjemmetesten er positiv må eleven ta en ny PCR test på teststasjon. Det blir ikke lenger gjennomført smittesporing på skolene fordi elevene testes 2 ganger i uka. Det betyr at skolen ikke sender ut informasjon når det er smitte i en klasse. Er det påvist smitte har du/dere i større grad enn før, ansvaret for å varsle nærkontaktene dine og anbefale de å ta en koronatest. Dette gjelder også fullvaksinerte nærkontakter.

Hvem slipper karantene?
Elever som går i klasse til en som er smittet
Alle som er fullvaksinerte og symptomfrie

Hvem må i karantene?
De som ikke er fullvaksinerte og bor sammen med noen som er smittet av korona eller er tilsvarende nære (feks. kjæreste eller bestevenn).
Du kan unngå karantene ved å følge et bestemt testregime. Hvis dette gjelder deg, vil du få beskjed av smittevernsteamet i bydelen om dette og om hva det innebærer for deg.
Det viktigste er at hvis du er syk, skal du ikke være på skolen. Det gjelder om du er uvaksinert, ikke- fullvaksinert eller fullvaksinert.
Det er fremdeles viktig med god hygiene. Vask hender godt.

Her finner du oppdatert inforamsjon om hva som gjelder hvis du skal være i isolasjon.

Her finner du flere oppdaterte smitteråd på FHI.no.