På skolebenken

På begynnelsen av skoleåret ble ungdomsskoleelever i Osloskolen invitert til å ta del i konkurransen "På skolebenken". Oppgaven var å tegner en benk til utendørs bruk.

Skissetegning av benken.Elevene har brukt kunst- og håndverkstimene til å utarbeide skisser, arbeidstegninger, samt lage en modell i målestokk 1:10. Pia gikk av med seieren med sin "trappebenk".

Premien i konkurransen var å få prosjektet realisert, så de siste dagene av skoleåret skal Pia, sammen med noen klassekamerater, snekre ferdig benken. Benken skal bygges og settes opp i skolegården.

Kyndig hjelp
I slutten av april var Pia, Bjørk, Alexandra, Einar og Kristoffer (alle 10d) på besøk på Hellerud videregående skole for å få en innføring i byggfaget, og for å snekre fundamentet til benken. Der ble de introduseres for et helt "nytt" språk innen fagområdet. I byggeprosessen fikk de kyndig veiledning fra vgs-elever og lærere, og kunst- og håndverkslærer på Majorstuen skole, Kari Feiring.

Flere vinnere
Det ble kåret 3 vinnere av de 28 innsendte bidragene. Vinnerne var, i tillegg til Majorstuen skole, Marienlyst skole og Kastellet skole.

- Målet med prosjektet er å skape engasjement for yrkesfagene, sier Kjersti Holm Johansen ved Karriereenheten på Kuben.

Vi gleder oss til å se det ferdige produktet, og til at alle elvene kan få ta benken i bruk.