– En opptur og en befrielse

Ina og Sebastian Majorstuen skole

Vi møter de to elevene i et av øvingsrommene i musikkbygget. Sebastian har piano som hovedinstrument og finner fort plassen bak pianoet og begynner å spille. Ina har piano som bi-instrument og setter seg ned for å bli med å spille firehendig. De tuller og flirer og finner fort fellesskapet musikken gir dem. Klassisk musikk er ikke sidrumpa og kjedelig, Ina og Sebastian demonstrerer at det er det morsomt og lekent.

Unikt tilbud

Begge begynte på Musikk på Majorstuen da de startet i 5. klasse og begge måtte bytte skole. Det finnes bare en grunnskole i Norge som har egne musikklasser.

– Det var ikke så vanskelig for meg å slutte i min gamle klasse og begynne i en ny klasse ved Majorstuen skole. Det var en befrielse å komme hit, og bare etter et par uker var det naturlig. Alle i klassen er veldig gode på å ta imot nye elever og inkludere dem, sier Ina som tidligere var elev ved Grefsen skole.

Sebastian nikker og er enig. Også han opplevde overgangen som ganske uproblematisk. Han fikk høre om tilbudet gjennom sin far. Sebastian er litt over gjennomsnittet glad i å spille piano, så det var ikke noe vanskelig valg for ham heller.

­– Det var selvfølgelig litt trist å slutte på Slemdal der jeg gikk før. Jeg var redd for at jeg skulle savne de nærmeste vennene mine. Men jeg har klart å holde god kontakt med dem, også etter at jeg begynte her, sier sjuendeklassingen.

Utvikling

Han føler han har hatt en god utvikling siden han begynte på musikktilbudet.

– Jeg hadde helt greie musikklærere før, men de som er her er bedre. Jeg fikk fart på utviklingen min da jeg begynte her. Det var en veldig opptur å begynne på Majorstuen, sier Sebastian.

Han synes det er fint å gå i en klasse med elever som er like musikkinteressert som han selv.

­– Men det er ikke sånn at vi bare snakker om musikk altså, vi snakker om andre ting også, smiler han.

Å få utvikle seg i tidlig alder er noe av det Ina mener er viktig med tilbudet på Majorstuen skole.

– Det er ikke bare det at vi blir bedre på instrumentene våre. Vi har også mange andre tilbud som vi ikke hadde fått på en vanlig skole. Klassen min har blant annet musikkteori på høyskolenivå, og vi kan være med på kor og får lære å spille et bi-instrument. Jeg hører om elever som begynner på musikklinje på videregående skole. De forteller hvor fint det er å få gå i klasse med folk som har de samme interessene som dem selv. Den muligheten får vi allerede fra femte klasse her, sier Ina som nå går i niende klasse.

Godt rustet

Hun har spilt fiolin siden hun var to år gammel. Om hun blir musiker av yrke vet hun ikke ennå.

– Jeg har ikke satt noe press på meg selv om at jeg må bli musiker. Men årene på Majorstuen har rustet meg for at det er et veldig realistisk valg, sier Ina.

Alle som søker på musikktilbudet på Majorstuen skole må gjennom en opptaksprøve.

– Jeg har vært på mange opptaksprøver og den vi har her på skolen er ikke noe å være redd for. Det er en veldig myk og koselig stemning på prøvene, sier Ina.

Ikke angret

Sebastian synes heller ikke det er noe å grue seg for.

– Jeg gruet meg ikke for prøven, men jeg var spent. Jeg ville jo gjerne komme inn, poengterer Sebastian.

Ingen av dem har angret på at de begynte på musikktilbudet. Selv om de har litt lengre dager enn de ville hatt på en vanlig skole.

– Jeg trives veldig godt og skolen er også bra utenom musikktilbudet. Det er et hyggelig miljø og hyggelige lærere her, sier Sebastian.