Velkommen til et nytt skoleår!

Kor i skolen første skoledag

Skoleåret er godt i gang og vi er i ferd med å finne tilbake til læringsformen på Majorstuen. Her deles det ut smil og klemmer, skolebøker og PC/iPad, timeplaner og klasselister i stort tempo. Vi er som dere vet mange, og flere vil ha plass.

Det skjer noen endringer i ledergruppen denne høsten. Assisterende rektor Jonas Persson skal jobbe i et prosjekt i Utdanningsadministrasjonen dette skoleåret. Det har ført til at Famke van Veen skal fungere som assisterende rektor, Beate Aas går inn som undervisningsinspektør på 9. trinn og en ny kollega har kommet til oss fra Bærumsskolen. Han heter Steinar Sevje, og skal være undervisningsinspektør for 1.-4. trinn i det kommende skoleåret. Steinar har lang erfaring som skoleleder, og har solid kunnskap om bruken av iPad som læringsverktøy i skolen. Vi tror at disse skiftene blir bra for skolen og ønsker Jonas lykke til i Utdanningsadministrasjonen.

Denne uken begynner vi med foreldremøter. Vi håper så mange som mulig av dere har anledning til å komme. En god dialog med dere om driften av skolen og elevenes læring, er svært viktig for alles trivsel og utvikling. På foreldremøtene for 1. og 8. trinn vil helsesøster Thea Malde og hennes nye kollega Gudrun Abel Engh presentere seg. Vår kjære leder av FAU, Kjersti Austdal, vil delta på starten av alle trinnenes møter. Vi oppfordre til høyt foreldreengasjement også i året som kommer. På 3.-6. trinn kommer Tor Endestad, leder av Peik – Skøyen skole og Majorstuen skoles musikkorps, for å informere om korpsets gode arbeid. Jeg kommer til å innlede foreldremøtene i gymsalen for alle trinn, med litt kort informasjon om hva som er nytt av året. Deretter blir det møter klassevis.

I nærmiljøet vårt skjer det også spennende saker. På nabotomten bygger Bydel Frogner en skatepark. Den vet jeg at elevene gleder seg til å ta i bruk, og vi antar at den er klar til høstferien. Da vil også utbedringer i Paviljongen gi oss litt mer sårt tiltrengt plass. Skolen og nyetablerte Frognerparken IL samarbeider også om å forsøke å få til en midlertidig hall ved tennisbanene i Frognerparken, og bedre utnyttelse av arealene på stadion. Det vil gjøre timene til utegym til en helt annen opplevelse denne vinteren.

I høst skal vi gjennomføre et stort felles prosjekt for hele skolen. I uke 42 skal alle elevene arbeide tverrfaglig med temaet "Fellesskap med verden". Vi skal både fokusere på det store mangfoldet som eksisterer her hos oss, og kjenne på stolthet over å kunne bidra til at verden blir et bedre sted for alle. Gjennom fokus på fellesskap, miljø, globale utfordringer og økt kunnskap skal vi bygge ny innsikt. Vi skal også feire at skolen er 110 år i år med to store konserter, 23. oktober for 1.-4. trinn og 24. oktober for 5.-10. Foresatte blir invitert som publikum til begge konsertene, selv om det vil bli svært begrenset med plasser. Hold av datoene. I samme anledning har to av våre lærere, med inspirasjon fra elever og kollegaer, laget en ny Maja-sang. Denne blir urfremført på konsertene, så det er bare å glede seg.

Som nevnt er dialogen med dere viktig for meg. Vi tar imot både ris og ros. Det å lede Majorstuen skole er en stor glede og jeg ser fram til mange gode møter med dere alle, i løpet av skoleåret.

Marianne Mette Stenberg
rektor