Et lærerikt møte

Beboer på Frognerhjemmet i samtale med en av jentene i 3B. Foto: FellesGlede

Elevene i 3B har inngått et samarbeid med Frognerhjemmet hvor unge og eldre møtes en gang i måneden. I forkant av møtene jobber elever og lærere med et bestemt tema og under møtet snakker elevene med de eldre om hva de har lært og får innsikt i hvordan ting fungerte og var i gamledager, med utgangspunkt i temaet.

Hvert møte deles inn er fire: tema, musikkinnslag, kunst og håndverksaktiviteter, samt enkel matservering med fine samtaler rundt matbordet. Målet med besøkene er at elevene skal få en dypere forståelse innenfor ulike temaer de jobber med på skolen, de får muntlige ferdigheter ved å fremføre ulike temaer, og ved stille spørsmål og undre seg over det de eldre forteller. De lærer seg å vente på tur, hjelpe hverandre og å vise omsorg ovenfor de eldre. I tillegg får de en fin gåtur til og fra Frognerhjemmet, gjennom Frognerparken. Til nå har elevene vært på tre møter og er veldig fornøyde med samarbeidet og hva det gir tilbake til dem.