700 elever i full symfoni

Symfoniorkester med barn og unge fra Musikk på Majorstuen skole, i Oslo Konserthus.

Sammen med Barratt Due Musikkinstitutt arrangerte Majorstuen skole en storstilt konsert 24. oktober. Publikum fikk oppleve skolens fantastiske symfoniorkester, nydelig sang fra kammerkoret og sang fra et storkor satt sammen av elever og ansatte i anledning konserten.

Piano- og musikklærer Alexander Nickelsen og gymlærer Ove Øya har siden i vår samarbeidet med å komponere og skrive tekst til den nye Majasangen. På konserten ble den urfremført av orkester og kor. Og det ble en mektig opplevelse da alle 700 elevene i salen reiste seg og sang med på teksten.

– Dette er gøy! Og så er det jo litt gøy å se sitt eget navn sammen med store navn som Beethoven og Strauss, sier gymlærer Ove Øya med et lurt smil om munnen.

Konserten startet med at orkesteret og storkoret fremførte Michael Jacksons "Heal the World", mens elever fra femte og sjette klasse marsjerte ned midtgangen med flagg fra landene som er representert på skolen.

Videre spilte orkesteret musikk fra Harry Potter og Ildbegeret av John Williams og Patrick Doyle, og Soirees musikales (1., 2., 3. og 4. sats) av Benjamin Britten, før musikktilbudets kammerkor tok over scenen med en fantastisk medley med sanger fra West Side Story, av Leonard Bernstein. Kammerkoret ble akkompagnert av pianolærer Max Nyberg.

Avslutningsvis fremførte orkester og kor Beethovens 9. syfoni, Ode til gleden (Ode an die Freude) og Radetzkymarsj, Op. 228 av Johan Strauss.

Konferansierene for kvelden var Stella (12) og Mohamed (13). De loset oss trygt og profesjonelt gjennom hele konserten.

Orkesterdirigent var Torodd Wigum. Wigum jobber som frilans dirigent, og har jobbet som dirigent for  symfoniorkestre i både inn- og utlandet.

– Det har vært en glede å få være med på dette. Det er flott å få til et så storslagent arrangement med barn og ungdom, svarte en storfornøyd Torodd Wigum på spørsmålet om hvordan det har vært å jobbe med elevene.

Kordirigent var Liv Astrid Dahl. Liv Astrid jobber på Musikkskolen på Barratt Due Musikkinstitutt. Hun er dirigent for kammerkoret ved Musikk på Majorstuen skole.

I tillegg til konserten kunne publikum få med seg en utstilling. Her kunne man få se noe av det elevene har laget i høstprosjektuken, som ble gjennomført uka før konserten. På utstillingen kunne man blant annet få se musikkvideoer, foto, t-skjorter med trykk og dikt.